• امروز : سه شنبه - ۲۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 July - 2024
0
هاشمی:

چ مثل چمران؛ استاد تراز انقلاب اسلامی

  • کد خبر : 112768
  • 31 خرداد 1402 - 12:41
چ مثل چمران؛ استاد تراز انقلاب اسلامی
استاد دانشگاه گفت: استاد در تراز انقلاب اسلامی یعنی کسی که مدادش از خون شهدا افضل‌تر و تأثیر او بیشتر است.

سید ابوالقاسم هاشمی، استاد دانشگاه، در گفتگو با خبرهای دیمه، به مناسبت سالگروز شهادت شهید چمران و روز بسیج استادان، اظهار کرد: قطعاً انقلاب اسلامی در امتداد حرکت انبیا الهی است؛ مردم انقلابی ایران اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) مجدد دین و حرکت انبیا بود و انقلاب اسلامی را شکل دادند؛ قطعاً انقلاب اسلامی در تراز انقلاب انبیا باید بحساب آورد؛ بنابراین معلمین و اساتیدی که در انقلاب اسلامی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و در تراز این اقلاب باشند به شکلی معرفی می‌شوند که امامین انقلاب معرفی کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه نقش معلمی نقش انبیاست، تصریح کرد: انبیا الهی برای انسان‌سازی و برای تحقق مدینه فاضله، برای زندگی بشر تلاش کردند؛ ما برای کسانی که می‌توانند در نقش انبیا نقش‌آفرینی کنند یعنی معلمین و استادان این ویژگی‌ها را قائل هستیم مانند توحیدمداری، دیانت، اخلاص، بصیرت، آگاهی دانش و علم نافع، اخلاق، احساس مسؤلیت، مجاهدت در راستای اعتلای انسان‌ها، عدالت محوری، فسادستیزی، امیدآفرینی و هویت‌سازی برای نسل جوان و نسل آینده! کسی که دارای این ویژگی‌ها باشد قظعاً در مسیر انبیا قرار می‌گیرد.

حقیقت‌طلبی، واقع‌گرایی، دشمن‌شناسی و زمان‌شناسی؛ از ویژگی‌های استاد تراز انقلاب

هاشمی در خصوص استاد تراز انقلاب اسلامی بیان کرد: استاد در تراز انقلاب اسلامی یعنی کسی که مدادش از خون شهدا افضل‌تر و تأثیر او بیشتر است؛ این تعبیر حدیث شریفی است که می‌فرماید مداد العلما افضل من دماء الشهداء، قطعاً هر مدادی به پای خون شهدا نمی‌رسد مگر مدادی که بتواند در راستای نقش انبیا قلم‌زنی کند؛ استاد در تراز انقلاب اسلامی یعنی نقش‌آفرین در انقلاب اسلامی و مجاهد در این مسیر در سیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد؛ استاد در تراز انقلاب اسلامی کسی است که سیستم تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را به کارخانه انسان‌سازی تبدیل کند که در راستای تحقق مدینه فاضله باشد و همچنین ماهیتاً هویت انقلاب اسلامی را در متعلمین نهادینه و این هویت را در وجود آنها هویدا و نمایان سازد.

وی افزود: استاد تراز انقلاب اسلامی فردی است که حقیقت‌طلب، واقع‌گرا، دشمن‌شناس و زمان‌شناس یعنی نقش‌آفرین در راستای تحقق اهداف انبیای الهی، یعنی عالم عامل، یعنی حضور در خط مقدم جهاد علمی و نهضت نرم‌افزاری است؛ بنابراین استاد در تراز انقلاب اسلامی از جوانب مختلفی با دیگران متفاوت است و البته برتر!

این استاد دانشگاه همچنین در خصوص برتری استاد تراز انقلاب اسلامی تصریح کرد: اولین برتری استاد در تراز انقلاب اسلامی بصیرت و بینش اوست؛ بینشی که راه را برای شاگردان و دانشجویان روشن می‌کند؛ گرایش دقیق و درست اوست؛ کسی که اهداف و آرمان‌ها را به خوبی می‌شناسد و در مسیر آن آرمان‌ها و اهداف قویاً قدم برمی‌دارد، کسی است که از موضوعاتی که در صحنه فرهنگی و فکری جامعه مطرح می‌شود شناخت دقیق دارد و در این حوزه به موقع عمل می‌کند.

استاد تراز انقلاب اسلامی مطالبات انقلاب اسلامی را پاسخگو است، نه انقلاب اسلامی را بدهکار خود بداند

هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: ویژگی و برتری دگری که استاد در تراز انقلاب اسلامی دارد دشمن‌شناسی دقیق و موقعیت‌شناسی بارز اوست؛ عمل به الزامات و انتظارات انقلاب اسلامی یکی از ویژگی‌های استاد در تراز انقلاب اسلامی است به این معنا که طلب انقلاب را از خود در هر زمانی شناسایی بکند؛ بشناسد که انقلاب اسلامی از او چه مطالبه‌ای دارد و مطالبات انقلاب اسلامی را پاسخگو باشد، نه انقلاب اسلامی را بدهکار خود بداند! این ویژگی مجاهدان در راه خداست، کسانی که با خدا معامله می‌کنند و در مسیر الهی مجاهدانه گام برمی‌دارند.

وی حضور مؤثر در صحنه‌های خودسازی و جامعه‌پردازی و نقش‌آفرینی محوری در ایجاد فرهنگ پویا و آینده‌ساز برای کشور را از دیگر ویژگی‌ها و برتری‌های استاد تراز انقلاب اسلامی دانست و اشاره داشت: برای انسان‌هایی که می‌توانند در اقتصاد مؤثر باشند، نقش‌آفرین در اقتصاد دانش‌بنیان؛ آن کسانی که می‌توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند، ایجاد دانشگاه و موسسه علمی جامعه‌محور و نهایتاً نیل به تمدن نوین اسلامی تلاشی است که از استاد تراز انقلاب اسلامی انتظار می‌رود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین استاد در تراز انقلاب اسلامی دارای نظریه‌پردازی و ارائه الگوی سازنده در راستای سبک زندگی ایرانی اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی و تلاش در جهت تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و نقش‌آفرین از ویژگی‌های اوست؛ کسی که تلاش می‌کند دانشگاه، دانش‌آموختگان را کارآفرین تحویل جامعه بدهند نه فارغ التحصیلان بیکار! استاد تراز انقلاب اسلامی باید مجسمه اخلاق، معنویت و تبلور روح انقلابی باشد همچنین باید تبلور روح‌افزای حکمت انقلابی در راستای ساختن فردایی جهت عصر ظهور باشد، در مکتب اسلام ناب تربیت می‌شود و نمونه‌های شاخص را در عصر حاضر به جامعه تحویل می‌دهد.

هاشمی تاکید کرد: اسلام ناب این ویژگی را دارد که اگر کسی صادقانه، بااخلاص و مجاهدانه در مسیرش قرار گرفت این افراد می‌توانند در این مکتب رشد کنند و استاد در تراز  انقلاب اسلامی ساخته شوند؛ نمونه‌های شاخص عصر حاضر شهید چمران، شهید مطهری، شهید سلیمانی، شهید فخری‌زاده و شهدای علمی و هسته‌ای را می‌توان به عنوان استاد در تراز انقلاب اسلامی معرفی کنیم کسانی که نقش‌آفرین و تحول‌گرا بودند؛ به عبارتی استاد در تراز انقلاب اسلامی یعنی کسی که برای دفاع از ملت، کشور و انقلاب اسلامی اندیشه شکوفا و تأثیرگذار خود را بکار گیرد و از هویت فرهنگی و اعتلای علمی و استقلال کشور جانانه حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت: باید از مکتب بزرگان انقلاب و اسلام درس خلاقیت، نوآوری و کارآمدی را در مواجهه با مسائل آموخت، بزرگانی همچون شهید دکتر مصطفی چمران و حاج قاسم سلیمانی، نوآوری و ابتکار را به عنوان یک راهکار اساسی برای حل چالش‌ها و برون‌رفت از مسائل قرار داده و به کار گرفتند.

ضرورت بازخوانی تفکر مکاتبی از جنس شهید چمران!

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه نهضت استادی بسیج در حقیقت تجلی زیست علمی، معنوی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی استاد تراز انقلاب اسلامی است، گفت: شهید چمران یک دانشمند عارف و مجاهد انقلابی در عرصه‌های علم و فناوری بود، اگر به دنبال این هستیم که خروجی دانشگاه‌های کشور منتج به پرورش دانشمند آن هم دانشمند مسلمان انقلابی جهادگر با تفکر بسیجی شود که بتواند نسبت به حل مسائل جامعه مسؤلانه، دغدغه‌مندانه، مجاهدانه دارای کنش‌گری مؤثر باشند، نیاز به بازخوانی و خوانش دوباره تفکر مکاتبی از جنس شهید چمران و حاج قاسم سلیمانی هستیم.

هاشمی همچنین بیان کرد: اصل جهاد تبیین را «تبیین صحیح مسائل» باید دانست، باید از نقش عالمان و استادان در شناسایی، احصاء مسائل، وارد کردن الگوهای سرآمد اجتماعی، ایجاد راهکارهای نوین، آنالیز شرایط مخاطب استفاده نمود تا به توزان رشد و توسعه، همراه با عدالت دست یافت.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امیدآفرینی و تحول‌خواهی را از مأموریت‌های ویژه استادان و جامعه نخبگانی برمی‌شمارند، امروز وظیفه مهم استادان در تراز انقلاب اسلامی بویژه نهضت بسیج استادان و نخبگان در برابر وضعیت کنونی این است که به جای مأیوس و ناامید شدن، با عزم راسخ و روحیه امیدوارانه برای ساخت آینده مطلوب کار و تلاش مضاعف کنند و این انرژی مثبت را ناظر به واقعیت‌های موجود به جامعه بویژه جوانان و نوجوانان تزریق نمایند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مدیریت جوانان مومن انقلابی شاه‌بیت بیانیه گام دوم است، خاطرنشان کرد: اقتدار نظامی کشور که اخیراً در موشک هایپرسونیک پدیدار شد که توجه دنیا را با توجه به فناوری‌های نو و دانش‌پایه آن به خود معطوف ساخت یکی از صدها نشانه‌های بارز توجه به جوانگرایی است که اعتماد به نیروی جوان، خلاق و مبتکر با روحیه جهادی و انقلابی، علاوه بر امنیت، بالندگی و اقتدار را برای کشور به همراه داشته است.

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://khabarhayedimeh.ir/?p=112768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.