• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 1606اخبار امروز : 0
0
یادداشت؛

جوان؛ تبلور امید، مولفه ضروری جامعه!

  • کد خبر : 114144
  • 02 اسفند 1402 - 9:04
جوان؛ تبلور امید، مولفه ضروری جامعه!
از ویژگی‌های جوان می‌توان به امیدواری، ابتکار و نوآوری اشاره کرد که نیاز مبرم امروز جامعه ماست که به گفته مقام معظم رهبری امید کلید حل مشکلات است.

به گزارش خبرهای دیمه، معصومه اصطلامی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: روز ۱۱ شعبان بنا به روایت و نقل‌هایی ولادت حضرت علی اکبر (ع) است که به روز جوان نامگذاری شده است.

جوانان به عنوان قشر مولد، تولیدکننده، آینده‌ساز، محور حرکت در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و سیاسی هستند که بی‌تردید نقش تعیین‌کننده‌ای در این حوزه‌ها دارند، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مؤید این امر است که نه تنها خطاب به جوانان است، بلکه تأکید بر حضور و بهره‌گیری از جوانان در گام دوم انقلاب دارد بنابراین رهبر انقلاب را می‌توان مروج گفتمان جوان‌گرایی دانست.
روحیه و رویکرد جوانان چه ویژگی‌هایی دارد که در هر مسیری از این روحیه استفاده شد تحولی چشمگیر ایجاد شد؟ این نگاه تهدیدمحور -یعنی جوان تهدید است- به جوان و حضور جوانان در عرصه‌های مختلف بالاخص عرصه‌های اقتصادی و سیاسی نگاهی است که از گذشته‌ها باقی مانده است.
از ویژگی‌های جوان می‌توان به امیدواری، ابتکار و نوآوری اشاره کرد که نیاز مبرم امروز جامعه ماست که به گفته مقام معظم رهبری امید کلید حل مشکلات است؛ جوان امروزی در شرایط کنونی که در جامعه وجود دارد، در محدودیت نمی‌گنجد و می‌توان گفت محدودیت‌ها برای جوان و ذهن جوان معنا ندارد همانطور که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در تحریم‌های فزاینده و سخت کشورهای اروپایی و در راس آن آمریکا، سدها را شکست و به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد که جهانیان را متحیر ساخت.

غنی‌سازی بومی اورانیوم، بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای از صفر تا ۱۰۰، ساخت واکسن کرونا و پیشرفت و افتخارآفرینی‌های متعدد در حوزه‌های مختلف علمی تنها موارد کوچکی از قدرت جوان در میدان است.
قطعاً انرژی و تحرکی که جوان در عرصه‌های مختلف دارد از هیچ رده‌ای قابل انتظار نیست؛ جوان برای رسیدن به قله‌ها انرژی مضاعف دارد که استفاده و بهره‌گیری از این نیروی جوانی در راستای اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

هر چند استفاده از جوان در عرصه‌های مدیریتی تنها کارساز نخواهد بود، باید از فکر، اندیشه و ایده جوان در عرصه‌های مختلف استفاده شود تا رشد و بالندگی و شکوفایی را شاهد باشیم.
جوانان در پی دیده شدن، فهمیده شدن، درک خواسته‌های آنها در حوزه رفاهی، علمی و حتی شهروندی از سوی مسئولان هستند، جوان ما در دوره جوانی پر از نیرو، ایده و خلاقیت است که زمینه‌ای برای بروز و ظهور آن می‌خواهد.

حمایت از جوان نه تنها باعث افزایش امیدواری در سطح جامعه شده که کمک خواهد کرد جامعه و کشور در مسیر رشد و پیشرفت گام‌های بلندی بردارد و به عبارتی ره صد ساله را یک شبه بپیماید!
یکی از عرصه‌هایی که جوان و روحیه و ایده جوانی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، انتخابات است؛ جوان مجهز به شناخت عوامل مؤثر در افزایش مشارکت، آگاه به شاخص‌های انتخاب اصلح و آگاه نسبت به وظایف مسئولان است که در این زمینه نه تنها خود بلکه اطرافیان خود را می‌تواند هدایت کند.

از سوی دیگر این جوان درک درست و واقع‌بینانه‌ای از شرایط زندگی اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و درخواست‌های مردم دارد، درست است برخی‌ها انگ بی‌تجربگی بر جوان و نسل جوان می‌زنند اما با این بی‌تجربگی، جوانی پر از ایده و فکر نو و تازه است که در کنار هدایت و مدیریت درست مسئولان باتجربه به مسیر درستی پیش خواهد رفت و قطعاً نتایج بی‌نظیری را به همراه خواهد داشت.
با تشکیل اتاق‌های فکر می‌توان از فکر و خلاقیت جوانان بهره برد، جوانی دوره‌ای پر از انرژی، جسارت بدون محافظه‌کاری، توانایی در حل مشکلات و خلاقیت در ارائه راهکار برای پیشبرد کشور است که همین ویژگی‌ها یک ظرفیت بلامنازع در جوان است و اگر به آن بها داده نشود قطعاً مسیر زندگی اجتماعی و جامعه را به بیراهه خواهد برد.

این نیروی جوانی در کنار تجربه مسئولان و منابع مادی سرزمینی می‌تواند شکوفایی‌هایی را برای کشور به ارمغان بیاورد که قطعاً بدون بال نیروی جوان و فکر و ایده او لنگان خواهد بود.
علم‌آموزی، مطالعه، تولید علم، خلاقیت، اخلاق و معنویت در جوان قطعاً بیش از دیگر رده‌های سنی است که فراهم آوردن زمینه و زیرساخت فعالیت جوانان در عرصه‌های مختلف از وظایف و تکلیف است.

ترس از جوان و نگاه به عنوان تهدیدی برای کشور نه تنها این نیرو را خشک و دلسرد خواهد کرد که کشور را از پیشرفت بازخواهد داشت.
اعتماد به جوان و نیروی جوان تحصیل‌کرده، توانا، انقلابی و مومن و متعهد از مواردی است که بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است و امید است این امر از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://khabarhayedimeh.ir/?p=114144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.