• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 1629اخبار امروز : 0
0
حجت الاسلام سراج:

اربعین رسانه بزرگ مذهب تشیع است

  • کد خبر : 1935523
  • 04 شهریور 1403 - 14:53
اربعین رسانه بزرگ مذهب تشیع است
کارشناس مذهبی فیروزکوه گفت: دین اسلام یک دین معتدلی است، نه تند می‌رود و نه بی تفاوت، چون فرموده "به کسی ظلم نکن و خودت هم زیر بار ظلم نرو، که این مرام حسین است و آئین دین است"؛ بنابراین میتوانیم قیام همه انبیا را در یک جمله بیان کنیم، و آن هم حکومت شایستگان بر زمین است.

حجت الاسلام شیخ یدالله سراج کارشناس مذهبی شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرهای دیمه، گفت: ابتدا یک مقدّمه‌ای را عرض میکنم. ما هیچ دین و مذهب و کشوری را پیدا نمی‌کنیم که بدون رسانه باشد، رسانه رکن رکینی است که آن دین و آئین را با پیروانش، یا آن ملّت با زمامدارش پیوند میدهد؛ این رسانه در طول تاریخ بشریت متفاوت بوده، عصر حاضر هم رسانه‌ها زیاد و در شاکله‌های مختلف هستند.

وی اذعان داشت: اکنون از این مقدّمه، یک شاخه‌ای را بیان میکنیم. ما دین را تنها یک عبادت خاص و جزئی نگاه نمیکنیم، بلکه دین را به منزله یک کشور میبینیم، که‌ دارای قانون اساسی است و ابعاد مختلف حقوقی در آن کشور باید حاکمیت داشته باشد؛ در اسلام مذاهب مختلفی ایجاد شده که بنا بر نصح صریح رسول خدا(ص) که امّت‌های من در دین من ۷۲ فرقه می‌شوند و یک فرقه مطیع است. آن فرقه ناجی هم ما شیعه دوازده امامی میدانیم، که بنده در تحقیقات مقالات در فضای مجازی داشتم، بیان کرده‌ام همان مذهب امامیه را با عنوان کشور مقدّس فدک؛ که این هم نشأت گرفته از بیان حضرت موسی بن جعفر(ع) است.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: بنا بر این مکتب ما مکتب امامت است، و ما امامت را به یک کشور قدرتمند و مقدّس تشبیه کردیم زیرا دینش، دنیا و آخرت را و اوضاع اقتصادی و معنوی را به یکدیگر پیوند داده است؛ و میشود یک مقدّسی به نام دین مبین اسلام.

وی افزود: وقتی این آیین و دین ما یک کشور شده، این کشور نیاز به رسانه دارد. اگر ما گذشته تاریخ را ورق بزنیم، این رسانه واقعاً مظلوم بوده و دورانی را با ضعف گذرانده تا تقویت شد؛ مثلاً ما بعد از واقعه غدیر رسانه‌ای نداشتیم، هیئت حاکمه آن روز رسانه‌ای که در دست داشت انحراف خوبی ایجاد کرد، امامت را به خلافت. شخصیت‌هایی مثل ابوذر غِفاری یا عمّار یاسر یا مقداد رسانه‌ای برای کشور فدک بودند اما صدای‌ آنها به جایی نمیرسید، و در معرض خطر بودند.

حجت الاسلام سراج تصریح کرد: بنابراین در کشور مقدّس فدک رسانه بود اما فراز و نشیب داشت، نقاطی را یک مقداری با قوّت گذراند و نقاطی را با منتهی الیه ضعف گذراند؛ تا اینکه عاشورا اتفاق افتاد، وقتی که عاشورا پیش آمد رسانه جای خود را عوض کرد، یعنی رسانه کشور دین ما تنها به فرد متکی نیست، یک حرکت جمعی به خود گرفت، این رسانه رفته رفته قوی شد.

وی خاطر نشان کرد: حضرت زینب سلام الله علیها وقتی که به شام می‌رسد در جمع بانوان شام واقعه کربلا را بازگو می‌کند؛ با وجود نازنین امام سجاد علیه السلام در بین مردمی که نماز جمعه را در مسجد اموی شام استقبال کردند و حضرت در آنجا واقعه کربلا را همراه با افتخارات خودش که پیوند خورده با آیین شیعه ۱۲ امامی است بیان می‌کند.

کارشناس مذهبی بیان داشت: در کنار این مقدّمه، مقدّمه دیگری را عرض میکنم و این دو را با هم پیوند میدهیم. اهل بیت علیه السلام درباره وجود نازنین حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند، وقتی که حضرت ظهور می‌کند وقتی که خود را معرفی میکند، در میان اجدادش (بعد از امام عسگری(ع)، از امام هادی تا امام علی (ع)) حضرت نام سیدالشهدا (ع) را می‌گوید، “انا ابن الحسین … “.

حجت الاسلام سراج گفت: همانطور که در مقدّمه اول بیان شد، هر کشوری رسانه‌ای دارد و کشور دین مبین ما کشور مقدّس فدک، رسانه‌هایی داشته، اما بزرگترین و مقتدرترین و زیباترین رسانه برای کشور امامیه، واقعه کربلا است؛ این واقعه کربلا مخصوصاً در عصر ما، هر روز جالب‌تر و زیباتر رشد می‌کند و آگاهی میدهد که نقطه عطف ما اربعین است.

وی اظهار داشت: تعارف نداریم، همه مردم دنیا می‌دانند که رسانه قوی دست صهیونیست‌ها و استکبار است، در برابر آن رسانه قوی توأم با حیله و اباطیل دشمن، ما یک رسانه مقتدرِ بر حقی داریم و آن اربعین است؛ که همه توجه را به خود جلب میکند، یعنی حتی آنهایی که مخالف دین هستند، این روزها رسانه‌شان به عراق و کربلا می‌آید، راهپیمایی ‌های همه‌ جانبه را به دنیا ارائه میدهند؛ ممکن است بعضی‌ها عناد داشته باشند، اما هستند کسانی که وجدان بیدار دارند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: اینجاست که دنیا متوجه دین امامیه میشود، و دین امامیه را به وسیله حضرت سیدالشهدا(ع) میشناسد، و آن وقت حضرت ولی عصر(عج) می‌فرماید من پسرِ همان حسینِ شهید هستم؛ زیرا دنیا بر واقعه کربلا و حضرت سیدالشهدا زوم کرده است.

وی گفت: واقعه کربلا را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ قسمت اول قبل از وقوع قیام خونین عاشورا و قسمت دوم بعد از قیام خونین عاشورا، قسمت دوم برای همه ما روشن است، اما قسمت اول، حضرت آدم برای سیدالشهدا _که هنوز متولد نشده بود_ عزاداری می‌کند، یا حضرت مسیح که گذرش به کربلا میفتد، همانجا متوقف میشود و به حواریون می‌گوید اینجا فرزند بهترین پیامبر خدا که خودش از بهترین خلق خداست به شهادت می‌رسد.

حجت الاسلام سراج بیان داشت: چرا انبیا الهی واقعه کربلا را از نزدیک دیدند و لمس کردند، و با نام امام حسین علیه‌السلام اشک میریزند و عزاداری میکنند؟ بسیاری از انسان‌ها هستند که مظلومانه کشته می‌شوند. اینها همه بازگشت به اهداف انبیا بزرگوار الهی دارد که آن اهداف را به یکدیگر و امّت‌ها‌ نوید دادند؛ اهداف مدینه فاضله و حکومت صالحان و شایستگان بر روی زمین است.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: بنابر این ما درباره علل قیام امام حسین (ع) نمی‌توانیم بگوییم منظور سیدالشهدا فقط مبارزه با ظالم بوده _بله، این موضوع معنای معنوی خود را دارد_ ولی کلاً انبیا الهی آمدند تا حاکمیت زمین را به شایستگان بدهند، و این هدف با قیام سیدالشهدا علیه‌السلام ریشه گرفته که وقتی حضرت ولی عصر(ع) ظهور کند این هدف جامه عمل می‌پوشد.

وی خاطر نشان کرد: دین اسلام یک دین معتدلی است، نه تند می‌رود و نه بی تفاوت، چون فرموده “به کسی ظلم نکن و خودت هم زیر بار ظلم نرو، که این مرام حسین است و آئین دین است”؛ بنابراین میتوانیم قیام همه انبیا را در یک جمله بیان کنیم، و آن هم حکومت شایستگان بر زمین است.

حجت الاسلام سراج درباره جنبش‌های دانشجویی و بیداری‌های‌ ایجاد شده به دنبال آنها، بیان داشت: امامان ما آمدند، اما بشریت آنها را تحمل نکردند، زیرا بشریت ظرفیت آن را نداشتند و آنها را کشتند، خدا هم حضرت مهدی موعود (عج) را در پَسِ پرده غیبت قرار داد تا مردم قدردان باشند؛ سپس رشد فکری آغاز شد، امروز رشد فکری در جامعه علمی، میان دانش پژوهان و دانشجویان شروع شد _در جامعه دینی بوده اما در فراز و نشیب خودش_ این حرکت برگرفته از وجدان معنوی این انسان است.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: پس قیام عاشورا و اهداف انبیا در تشکیل این تشکل‌های دانشجویی و دانش پژوهی نقش دارد.

وی درباره تشابهه مقاومت مردم مظلوم غزه و ابعاد قیام اباعبدالله الحسین گفت: همه دنیا و رسانه‌شان برای نشر افکار یهودیت و جهود صهیونیسم در یک جبهه قرار گرفتند؛ تفکر صهیونیسم این است که قوم برتر و برگزیده خدا جهود است، هفت میلیارد بشر روی زمین یا باید برای این چند میلیون نفر صهیونیسم برده باشند یا باید کشته شوند؛ این موضوع را تورات تحریف شده و صهیونیسم میگویند.

حجت الاسلام سراج اذعان داشت: در چنین شرایطی غزه می‌گوید من انسانم و حقوقی دارم، حق مرا تاراج کردند، من مبارزه میکنم تا حقم را بگیرم حتی اگر‌ در این راه کشته شوم، زیرا راه را سیدالشهدا برای من ترسیم کرده، “هیهات من الذله”، وقتی که قرار است ذلیل شوم و صهیونیسم بر من حکم براند، بهتر است که همان راه سیدالشهدا را طی کنم؛ و اینجاست که غزه قدرت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ملّت مسلمان در هر مذهبی که باشند، توجه دل و وجدان آنها به غزه است و نطق ناطقه حلق‌‌های پاک، نجات غزه است.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://khabarhayedimeh.ir/?p=1935523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.